TEKST GESCHREVEN DOOR FENNA
Zomerkamp dit jaar was anders dan alle andere jaren door corona. We werden gecheckt op snoep, zoals altijd. Maar door corona werden we extra goed gecheckt. Veel snoep werd in genomen. (Dat was wel jammer). Op de eerste dag kwamen we aan en werden we in patrouilles verdeeld. Daarna moesten we onze tent op zetten. Vandaag hoefde we nog niet te koken want er werd voor ons gekookt. Het was heerlijk! De volgende ochtend moesten we ochtend gymnastiek doen. Vandaag moesten we ook onze keuken maken. Natuurlijk hebben we ook heel veel spellen gedaan en we hadden ook veel rust momenten. We gingen ook nog naar het zwembad, bowlingbaan en een escape room. Bij sommigen spellen kon je ook cluedo kaarten verdienen. Aan het einde van het kamp gingen we een spel doen waarbij je bij andermans cluedo kaartjes kon kijken, maar je kon ook nog worden afgeschoten door iemand met een pijl en boog (aan het einde van de punt zat een kussentje). En er was ook nog douane. Al met al een geslaagd kamp!
P.s. Wout heeft dit kamp niet de rijst laten aan branden.
TEKST GESCHREVEN DOOR WOUT
Scouts zomerkamp, het meest rustige en serene scoutingevenement van het jaar. Dit jaar is er iemand vermoord. De scouts doken in het wonderlijke land van Duitslang (of eigenlijk Arnhem) om erachter te komen hoe meneer Von Pruissen is gestorven. Ze begonnen hun onderzoek opgesplitst in drie patrouilles en in wedstrijdvorm, wat altijd de beste manier is om met een moordzaak om te gaan. Door spellen te winnen konden de patrouilles achterhalen wie de moordenaar en handlanger zijn en wat het moordwapen, de locatie en de tijd van de moord waren.
Op de eerste dag kwamen de scouts om in de middag aan. Alle spullen werden uitgeladen en de tenten werden opgezet. Na het heerlijke avondeten, verzorgt door de leiding, speelde we een spel waarin twee teams muntjes van elkaar moesten stelen. De muntjes werden beschermd door een verdediger met een waterpistool.
Op de tweede dag was het tijd om de keukens te bouwen. Ook werd er een douche en een afvalstation gemaakt en werd een partytent opgezet, waar de scouts konden zitten. Na de lunch speelde we twee spellen, bij het eerste spel moest je kaartjes stelen van andere teams en die weer bij je eigen team op de waslijn hangen. Bij het tweede spel moest je vragen beantwoorden die je kon vinden op de kaartjes. In de avond werd het grote cluedo-spel uitgelegd en was het tijd om te koken. Na het eten hadden we kampvuur en werd het eerste cluedo-gerucht verspreid.
Op de derde dag speelden we in de ochtend een handelsspel, je kan verschillende grondstoffen kopen en verkopen om meer geld te verdienen. Na de lunch was het tijd voor de kampdoop! De scouts die gedoopt zouden worden gingen weg en de rest bereidde alles voor. Er was een blinddoek-parcours, een zeephelling en een modderworstel arena. Na de doop konden de scouts even douchen en werd het eten voorbereid. In de avond was er een activiteit gepland in Arnhem: we gingen bowlen! Terug op het kampterrein werd er natuurlijk nog een gerucht verspreid en was het weer tijd om te slapen.
Op de vierde dag was de hike. Normaal duurt de hike twee dagen, maar omdat we vanwege corona nergens mochten slapen was het dit jaar maar één dag. Natuurlijk liepen we wel de afstand van twee dagen. Zoals gebruikelijk aten we na de hike stamppot andijvie. Toen het donker was, was er een sluipspel. Er waren alarmen opgezet langs een parcours en er zaten scouts met een blinddoek op die naar je konden wijzen als ze je hoorden. Al het alarm afging of een van de scouts je hoorde was je af en moest je opnieuw beginnen.
Op de vijfde dag gingen we zwemmen. De lunch was bij het zwembad en daarna fietsten we weer terug. In de middag speelden we een spel waarbij je verschillende kleuren stiften moest vinden die in het bos hingen. Je kreeg een kaartje waarop verschillende kleuren stonde, en je kon punten verdienn door alle kleuren te vinden. Na het spel moest er weer gekookt worden en na het avondeten speelden we nog een potje slagbal.
Op de zesde dag speelden we ’s ochtends een spel, ik weet niet meer welk spel maar dat negeren we even. Na het spel was er tijd om een stukje voor de bonte avond voor te bereiden. In de middag gingen we naar Arnhem om een escape room te doen. de groep werd in tweeën gedeeld, de eerste groep ging naar binnen om de escape room te doen en de andere groep deed een speurtocht door Arnhem waarbij je vragen moest beantwoorden. Toen beide groepen klaar waren wisselden ze om. Die avond was het zelfkookdag, de scouts mochten zelf bepalen wat ze gingen eten. Na het eten was de bonte avond, tijdens de bonte avond deed iedere groep hun stukje en elke patrouille mocht deze keer 2 geruchten verspreiden.
Op de zevende en laatste dag begonnen we met het kamp opruimen. Daarna speelde we een smokkelspel. De groep werd in drieën gesplitst, 2 groepen gingen smokkelen en 1 groep werd de douane. De smokkelgroep moest zakjes meel (denk ik) meenemen van post A naar post B. De douane groep moest de zakjes proberen te onderscheppen. Na de lunch gingen we verder met het terrein opruimen. In de middag speelde we het cluedo eindspel. De patrouille dat dit spel won, won het hele cluedo spel en 30 extra punten voor de patrouille wedstrijd van het kamp. Alle patrouilles kregen een waslijn waaraan ze hun cluedo kaartjes hingen. De scouts konden in de verschillende vakken rennen en zo veel mogelijk kaartjes proberen te onthouden voordat ze afgeschoten werden door de douane die aan de rand van het vak je af probeert te schieten met een boog. Uiteindelijk won patrouille rood het cluedo spel en de patrouille wedstrijd. En toen ging iedereen naar huis.